Rome, Italië

Eerste ontdekking van de stad..

16 februari 2017 - Rome, Italië

Het is middag, de zon schijnt, we hebben onze wandelschoenen aan en we trekken de stad in. Dit keer nog zonder plan en zonder specifiek doel. Het duurt niet lang of het Colloseum komt al in zicht. Het collosale gebouw manifesteert zich als een reus in een peutertuin. Tegenover het Colloseum komen we twee kleine restaurantjes tegen en we besluiten eerst een hapje te eten. We bestellen een pizza en een lekker glaasje rode wijn. Cliché maar het smaakt wel met een van de mooiste decors van de stad.

Na het eten steken we de straat over en lopen we langs het Colloseum het valt ons op dat het er relatief rustig is. Misschien omdat het een donderdagmiddag is in februari We besluiten om meteen naar binnen te gaan, je weet maar nooit dat er morgen hellelange wachtrijen staan. We kopen twee tickets, huren audioguides en gaan naar binnen. Ik zet de eerste stappen door de grote ingang en krijg het gevoel dat ik uit een tijdsmachine stap en als romein naar een voorstelling kom kijken. De audiogids verteld ons de belangrijkste zaken over het amfitheater en wat er zich allemaal heeft in afgespeeld. Je beseft dat het bouwwerk niet meer compleet is maar tóch kunnen we ons makkelijk voorstellen hoe het was. Ik kan aan iedereen aanraden om een echte gids te nemen ipv een audiogids. Het valt ons op, wanneer we een groep mensen met een gids voorbijwandelen, dat er vele leuke weetjes zijn die je enkel op deze manier te weten komt. Dus volgende keer nemen wij ook een gids

Het is nu bijna drie uur en we verlaten het Colloseum en stappen nu richting de binnenstad. Onderweg komen we nog langs de Ark van Constantijn, de Tempel van Venus en Rome en enkele straatartiesten. In de verte zien we het Forum Romanum maar dat is voor morgen. Het is zo verleidelijk om alles nu al te gaan bezoeken maar we weerstaan de drang.

We komen voorbij het Altaar van het Vaderland, nemen er enkele foto's. Hier staan talloze verkopers die je een selfiestick of een flesje water willen aansmeren. We steken de straat over en komen per toeval bij de Trevi Fontein terecht. Om de traditie in ere te houden gooien we dan ook een muntstuk over onze schouders en nemen wat foto's ... veel foto's. We komen er weer straatverkopers tegen, dit keer staan ze op een Segway die vermomd zijn als Romeinse strijdwagens. Zij verkopen segwayritjes en abonnementen voor de stadsbussen. We kopen er geen maar we zijn wel benieuwd of dit ons zou bevallen. Wij bezoeken alle steden tijdens onze citytrips altijd te voet en als we alles gezien hebben wat we wilde zien dan pas nemen we eens een bus, tram of taxi.

Nu komen we op de Piazza di Spagna waar een mooie fontein staat in de vorm van een boot 'Fontana Barcaccia'. We stappen nu naar de piazza del popolo en gaan via daar terug richting het hotel. Het is intussen bijna acht uur, we zijn moe en hebben honger. Voor vanavond hebben we een tafel gereserveerd in ons hotel.

Het diner in het hotel is uiterst verzorgd. Anders dan wat ik van de Italianen verwacht. Het eten is er zeer lekker en verfijnd. We bestellen dan ook ineens een van de lekkerste wijnen die ze aanbieden. Een Brunello di Montalcino uit 2007 van Biondi Santi ... zalig lekker! En nu gaan we slapen, uitgeput maar voldaan.