Rome, Italië

Rome dag 2

17 februari 2017 - Rome, Italië

Deze ochtend vroeg uit de veren want er staat heel wat op het programma van vandaag. We beginnen met een licht ontbijt in ons hotel en vertrekken dan richting Vaticaanstad. Vandaag hebben we namelijk als doel de Vaticaanse musea, de Sint-Pietersbasiliek en de Engelenburcht te bezoeken. En als we nog zin en tijd hebben bezoeken we ook nog het Pantheon.

We lopen de straat op en gaan via de kortste weg naar de Tiber. Als we de rivieroever volgen komen we vanzelf bij Isola Tiberina (Tibereiland). Dit eilandje in de Tiber is amper 270m lang en 67m breed. Niet perse een must om dit te bezoeken maar mooi meegenomen onderweg naar Vaticaanstad.

We blijven langs de oever van de Tiber zodat we de fraaie bruggen kunnen zien alsook de buitenkant van de stad en komen uiteindelijk aan de Ponte Sant'Angelo. Er staat geen lange wachtrij en we sluiten meteen aan om onze tickets te kopen. Men heeft ons aangeraden om alle tickets vooraf online te kopen om de lange wachtrijen te ontwijken, maar tot nu toe is dit nog niet nodig geweest. Volgens de mensen ter plaatse is het enkel druk tijdens de weekends in de eerste drie maanden van het jaar. Na een klein half uurtje zijn we binnen en beginnen we onze rondgang. Op dit Mausoleum verscheen tijdens een optocht in 590 (optocht om god te smeken om een eind te maken aan de pestepidemie) de Aartsengel Michaël. De Engel stak zijn zwaard in de schede wat betekende dat Paus Gregorius de eerste zijn bede was verhoord en dat de strijd tegen de pestepidemie voorbij was. En daarop liet de Paus een kapel bouwen op de plaats waar de Engel was verschenen. Zo verteld de legende. Het reusachtige beeld van de Aarstengel Michaël dat vandaag op het gebouw staat dateert uit 1752 en is zeker de moeite waard om te bezoeken. Oorspronkelijk is het gebouw de Moles Hadriani, het grote Mausoleum van Keizer Hadrianus en werd gebouwd in 135. Kort erna werd het reeds omgebouwd tot een burcht. De beelden die aan de rand stonden werden gebruikt om de Goten weg te jagen. Later lieten de Pausen op hun lieten versterken om zo de Kerkelijke staat te beschermen tegen invallers en tegen de Romeinse adel en burgers. Later rond 1200 liet een paus er El Passetto bouwen, een muur tussen het Apostolisch Paleis en de Engelenburcht. Wanneer er dan gevaar dreigde kon de Paus en zijn aanhangers deze muur gebruiken om veilig naar de Burcht te vluchten. De burcht werd tevens ook als schatkamer van de Paus gebruikt (zie foto). Je vindt er vertrekken van heel wat Pausen die voor het geval dat ze er langer zouden moeten verblijven hun verblijf wat aangenamer en comfortabeler wilden hebben. Ik kan hierover blijven vertellen omdat dit gebouw mij mateloos fascineert. Maar goed, we hebben genoten van dit bezoek en vertrekken nu naar de Vaticaanse Musea.

Voor de wandeling van de Engelenburcht naar het Vaticaan verkiezen we om zo lang als mogelijk langs de muur te blijven (El Passetto). Eens we naar links gaan om op het Sint-Pietersplein te komen valt het ons op dat hier wél een mega lange wachtrij staat. Eentje van minstens een paar uur...